rozhovor katarína kucbelová štefan chrappa komu patria príbehy? tým, čo ich prežili, alebo tým, čo ich napísali? alebo nakoniec tým, čo ich čítajú a nanovo prežívajú? katarína kucbelová nemusíme to oddeľovať, práve vďaka tomu vzájom- nému odovzdávaniu sa umením zaoberáme. príbehy potrebujeme, aby sme si rozumeli. potom ich vzájom- ne preberáme, modifi kujeme, prispôsobujeme pros- trediam, iným postavám, dobe. možno podľa nich aj podvedome konáme. šch narážam na knihu čepiec, na jej vznik. do akej miery je dôležité držať sa „skutočných udalostí“... kk záleží na tom, akým spôsobom sa čitateľ rozhodne knihu čítať. prelína sa v nej niekoľko rovín, žánrov, je to autorská stratégia, ktorú som si zvolila. je pri- rodzené, že u každého čitateľa preváži iná línia. ak sa bavíme o reportážnej rovine, v čepci som sa držala rozprávania postavy, ktorej pamäť mala svoje limity, čo som zároveň priznávala. často narážam na limity vlastnej pamäti, hoci som mladšia, a to v knihe spo- mínam tiež. je to jedna z tém knihy. nemala som teda ambície zovšeobecňovať, nechala som na čitateľa, aby individuálne príbehy posúdil sám na základe vlast- ných skúseností, rodinných histórií. to som v knihe robila aj ja ako rozprávačka. šch autor často hľadá odpovede na otázky o svojom živote. na čo ti odpovedal čepiec? kk čepiec sa môže dokončiť aj po sto rokoch. šch ty si verejnosti známa ako poetka. zrazu prídeš s prózou, ktorá nebola plánovaná, a vzápätí je oce- ňovaná. rátala si s tým? kk naopak, niektorí básnici sa pokúsili o prózu, vnímala som to ako riskantný krok. vedela som, že to nie vždy vyjde, a pochybovala som, či do toho ísť. dúfala som, že dostanem nejaký signál, že aj toto je cesta. dostala som oveľa viac a som za to vďačná. šch básne sú intímne, je to, povedzme, svet úzkej sku- piny ľudí, od prózy sa očakáva niečo iné. keď po- rovnáš tieto dva výpovedné svety, ktorý má lepšie prostriedky na vyjadrenie? kk sú prózy, ktoré sú také špecifi cké, formou, spôsobom rozprávania, jazykom, že sú určené tiež úzkej skupine ľudí. pri próze si viac kladiem otázku, či to, čo chcem napísať, mám aj kapacitu napísať. v poézii kráčam, približne viem asi kam, ale ničím iným sa nezaoberám. šch máš ambíciu pokračovať v písaní próz? keď ho- voríš o kapacite, o čom hovoríš? kk áno, baví ma to. kapacita? či budem mať čas v po- trebnej miere robiť zber materiálu, rešerš. schopnosť dostatočne vystavať príbeh. možnosť cestovať, to dnes nie je samozrejmosť. či mám na to osobné skúsenosti alebo či sa cítim dobre v tóne, v spôsobe rozprávania, aké si námet bude vyžadovať, či cítim, že s tým príbe- hom, prostredím, témou vydržím tri až päť rokov, keď vezmeme do úvahy tvorbu a potom život s knihou po vydaní. a tak ďalej. šch ako bude vyzerať tvoj návrat k poézii? bude? nakoniec, poetka si rešpekt či „slávu“ vydobyje ťažšie než autorka próz. kk predpokladám, že veľmi nenápadne. šch k akému poznaniu alebo vytriezveniu si prišla pri tvorbe knihy? kk napríklad som si uvedomila, že náš život sa zapisuje a v istom veku ho dostaneme ako balík s mašľou k na- rodeninám. naša hlava si dá spiatočku a viac pracuje s tým, čo sme prežili, ako s tým, čo sa nám aktuálne deje. súčasnosť v istom veku už nemá až takú váhu. je teda dosť dôležité, aký prístup k životným udalostiam volíme. to zásadne určí, čo si v tom balíku neskôr náj- deme, a s tým si potom pár rokov ešte musíme požiť. šch týmto tvrdením by si znepokojila zenového maj- stra, ktorý by oponoval, že nie je nič okrem prí- tomnosti. čím by si sa obhájila? kk ja si, naopak, myslím, že zenový majster by mohol sú- hlasiť. zenový majster vie, že necvičená myseľ je bláz- nivá opica. a nielen majster, ale každý, kto má aspoň základné skúsenosti s pozorovaním vlastnej mysle, s meditačnou praxou a bdelou pozornosťou v duchu učenia zenového budhizmu alebo iných budhistických škôl. budhistický mních vie, že utrpenie má príčinu v mysli, lebo to je základ budhovho učenia, a tiež to, že z toho existuje cesta von pomocou cvičenia mysle, pozorovania myšlienok, čo znamená pomocou neustá- lej snahy vracať sa do prítomnosti. keď si povieme, že nie je nič okrem prítomnosti, ešte to neznamená, že sa nenecháme vyrušovať otravnou opicou. nasleduje dlhý tréning. pochybnosti, či sa podarí ovládnuť svoju myseľ do dôchodku, sú úplne na mieste. šch keď si objavovala šumiac, čo si objavila? kk vidíme, len to, čo chceme, čo poznáme. preto som na jedno miesto chodila opakovane, aby moje predpo- klady, čo uvidím, narážali čo najviac na realitu, ktorú nepoznám. presvedčila som sa, že miera izolovanosti môže byť pre isté skupiny ľudí väčšia a určujúcejšia, ako si vieme predstaviť. zistila som, že generačná chu- doba je pre mnohých stále neviditeľná, neuchopiteľná, rovnako ako to, že východisková pozícia pre mnohých je taká zlá, že nemajú šancu žiť podľa svojich predstáv, dokonca si ani predstavy svojich možností dostatoč- ne namodelovať, rovnako ako to bolo napríklad pred šesťdesiatimi a sedemdesiatimi rokmi alebo pred sto rokmi. ale objavila som tiež, že niektorým ľuďom sa na šumiaci dnes môže žiť veľmi dobre a pohodlne. má strategicky ideálnu polohu, najkrajšie miesta na slovensku sú úplne na dosah. raz som tam stretla tu- ristov z izraela, ktorí mali v pláne stráviť dovolenku len v budapešti. po čase ich to prestalo baviť a niekto im povedal: „požičajte si auto a choďte trochu na sever, je tam krásne.“ šch s tým modelovaním/nemodelovaním predstáv o vlastnej budúcnosti v istom zmysle nezápasí- me všetci? ako sa vymaniť zo svojej reality, keď inú nepoznáme? kk zápasíme. ale vďaka vzdelaniu, čítaniu, cestovaniu, podnetným vzťahom či talentom, ktoré sme mali mož- nosť rozvíjať, máme jednoducho viac zdrojov. máme viac možností zvládať traumy pod odborným vedením, (cid:28)(cid:14)(cid:5) tabloid